2020.11.13. 10:28, Luna
"Remek munkát kell végezned, hogy ne ismételd meg önmagad."
'Az őrültektől.' Lali tiszta mosoly. És ideg. És szorongás. És nagyon szeretne beszélni arról, amit eddig titokban tartott: a Libra-ról, negyedik albumáról, amely csütörtök este jelent meg, és szilárdnak és biztonságosnak érzi a zenei oszlopait, amelyet városi popként határoz meg.
'Ladrón' az új együttműködés címe Cazzu-val , lemezcége a Sony döntött úgy, hogy ez ütős lesz. A fekete-fehér esztétikájú videoklip összehozta őket, és nem csak azért, mert a dalt távolról rögzítették, hanem mert a videót Lali Madridban rögzítette rendezői debütálásaként, Cazzu pedig Buenos Aires-ben.
"Meg foglak találni, hogy börtönbe helyezzelek." , énekli Lali, aki 'a régi idők díváját' játssza. Ezzel a negyedik albumával egyértelmű, hogy a latin zene elitjébe került.
A kislemezek által már négy dallal találkozhattunk, amelyek az albumon is rajta vannak: LALIGERA, Lo que tengo yo, Fascinada, és Como así a CNCO-val. Most pedig megismerhettük a legújabb videoklipet a Ladrón-t és további három együttműködést is: No puedo olvidarte Mau y Ricky-vel, Pa' que me quieras Noriel-lel és az albumot záró meglepetést: az Una esquina en Madrid-ot, amelyet Fito Páez komponált.
A Sky Rojo sorozat miatt, amelyet Lali Madridban forgat Zoom-on keresztül beszélt ennek az új korszaknak a 'gondolatmenetéről'. "Rájöttem, hogy önmagam újrafeltalálása nagyon nehéz feladat, és hogy ezt a kifejezést néha alábecsülik. Egyre jobban csodálom a művészeket akik egyik albumról a másikra feltalálnak, és próbára teszem magam ennek elérése érdekében."
Miért Libra? Mert ez az ő csillagjegye, de más okból is. "Az egyensúly keresése miatt, a balansz. Köze van ahhoz, hogy két éven át dolgoztam a dalokon, amelyekben pontosan az egyensúlyt kerestem. Az összehasonlítások általában számomra rosszak. Ritka, hogy hasonlítgatok és hasonlítom magam egy jó pillanathoz, amelyet meg akarok ismételni. Ez nem csak butaság, de nem is valóságos.De remek munkát kell végezni, hogy ne ismételd meg önmagad. Nem ahhoz kell hasonlítanod amit korábban csináltál, hanem ahhoz, hogy elmozdulj mindentől és ez a gondolat értelmet adott a negyedik albumomnak: vállaltam, hogy olyan zenei stílust csináljak , amely városi pop, de próbálom személyre szabottan hangoztatni, hogy amikor meghallgatsz egy dalt az albumon érezd, hogy ez Lali. Ez kimondva könnyűnek tűnik, de a valóságban ez egy fárasztó keresés."
És elkezdte Lali a trap-et. "Mindent elhozok az éjszakával, drága vagyok, a pazarlásod vagyok.", énekli dacosan az Eclipse-ben. A szerelem áthatja az egész albumot. Néha viszonozzák, néha csak nemi vágy, néha ez egy fegyver, amely halálos lehet, de mindig mágnesként lépünk be és ki a Libra játéka szerint. "A dalszövegek hosszúak, akárcsak a főszereplő válaszai. "Nagyon sok dalszöveg van. Ezt néha kritizálják, de én dalszöveg párti vagyok azért mert sokat beszélek. Sokat beszélek és ugyanez történik velem a dalokban is. Igaz, hogy a daloknak néha kicsit lélegezniük kell. Az Eclipse egy dal, amely Miamiban készült, ahol ennek az albumnak a nagy részén dolgoztam Rafa Arcaute-val, aki nem csak a dal producere, hanem az album producere is Julio Reyes-szel együtt, aki zeneszerző és dolgozott Alejandro Sanz és Shakira-val is ezáltal az univerzumok még több hiphopot kapnak. Ez és a LaLigera más hangokra vezet, mint amit én csinálok. És a szöveg és a dallam nyomja ezt meg a legjobban. Az Eclipse számomra szuper popnak tűnik: a hangszerkezet, a dallam, a kórus, a dalszöveg, nagyon nőies szándékú és nagyon erőszakos az alap és rongyosabb mint amit általában csinálok.Ez a fúzió határozza meg, hogy mi történik általában ezen az albumon."
- Ha már a trap-ről beszélünk, a Ladrón-ban együtt énekelsz Cazzu-val, és a videoklipben rendezőként is bemutatkozol.
- Nehéz eset vagyok, mindig részt vettem az alkotó folyamatokban, és félénken kezdtem bele a rendezésbe, de ezúttal az történt velem, hogy mivel nekem volt ötletem, hogy mit akarok forgatni a csapatom arra biztatott: 'mutasd be az ötleted, világosan, ha fekete-fehérben akarod megcsinálni rendezd meg.' És megtettem. Tiszteletben tartom ezeket a sok tehetséggel és kreativitással bíró helyeket, ahol olyan emberek vannak akik ennek köteleződtek el. Nem ezért teszem bele magam ebbe a szerepbe, hanem hogy a kamera előtt álljak, de ezúttal vállaltam a kihívást. Különösen ez az ötlet volt a fejemben. Játszani akartam a régi idők díváinak képzeletével és azzal hogy milyen lehet ma dívának lenni. Számomra Cazzu egy díva , és amikor zenei mozdulatokat csinálok úgy érzem magam, mint egy díva. Vizuálisan, a ruhákkal együtt popdívát játszom. Ez egy olyan hely ami tetszik, szórakoztat. A fekete-fehér esztétikát nem használják széles körben a városi műfajban. Cazzu és én is másképp nézünk ki, ugyanakkor száz százalékosak vagyunk.
- Milyen volt a forgatás a távolból Cazzu-val Buenos Aires-ből , te pedig Madridból?
- Én a sorozat éjszakai forgatásán voltam Spanyolországban. Itt hajnali 3 volt, és Cazzu Argentínában forgatott. Közvetlen kapcsolatom volt, és egy monitoron láttam , hogy mit csinálnak Buenos Aires-ben. Cazzu-val beszélgettem, és megkérdeztem hogy érzi magát. Zseniális a gyorsasága. Szerette a dalt. Van valami hasonló az életmódunkban. Van egy eltörölhetetlen dolgunk: a környékünk. Két szomszéd lány, akik a valódi térből szerezték meg a helyüket, és őszintén keressük kik vagyunk és mit akarunk csinálni.
- Ezen az albumon a városi zenére jellemző karibi nyelvet használod. A dalok közül kettőt a Bailo pa' mi és a Pa' que me quieras kifejezéseket belefoglalod a szövegbe. Mit jelent ez?
- Valami történik velem természetesen, és be kell vallanom, hogy argentinként féltem tőle a korábbi albumokon vagy legalábbis nem voltam olyan hangulatomban, hogy megváltoztassam a sajátos nyelvi fordulatokat, de igaz hogy ez akkor történik meg veled amikor elkezdessz sokszor egyesülni más művészekkel és producerekkel. Ez az első albumom, amelyen szinte dalról-dalra különböző producerekkel dolgoztam. Stúdióról stúdióra jártam Los Angeles, Madrid, Miami, Buenos Aires. Mexikói és kolumbiai emberek csatlakoztak a produkcióhoz, és hirtelen megnyílnak a saját nyelvi fordulatok, és formák.Számomra nagyon gazdag volt, hogy elhagytam a félelmet és megnyílhatok egy nagyobb közönség előtt , amely Latin-Amerika. Bár mindannyian testvérek vagyunk és ugyanannak a részesei az én utamat összeolvasztom egy másikkal ha ez kényelmes és nem hangzik erőltetettnek, akkor van értelme, és szép folyamat volt ezeket az ötleteket megvalósítani: 'Bailo pa mi', 'Pa que me quieras'. Ezek olyan kifejezések, amelyeket nagyon természetesen építettem be a stúdióban a máshonnan érkezett kollégákkal. Ez egy olyan album, amely sokat nyitott ki a fejemben írásban és beszédben is. Természetesen nekem nem az a mondásom, hogy 'Pa que me quieras' de amikor a dallammal játszol azt tapasztalod, hogy ezek a dolgok jók.
- Azt mondtad a Sky Rojo forgatásának szüneteiben szorosan figyelemmel kísérted a Ladrón videoklipjének forgatását Buenos Aires-ben. Mit mondtak a kollégáid?
- Nem hiszitek el. Mindannyian sok mindent csinálunk, de főleg színészek. Láttak engem amíg azt vártuk fényt illesszenek a telefonhoz, hogy javítsunk egy zenei mozdulatot, meghallgatva a számot és azt mondták: 'Esküszöm csajszi nem hiszem el, hogy ennyi energiád van mindenhez.' És az az igazság, hogy ha valamiért rajongsz akkor arra fordítod az időd ha nincs is. Szeretném megjegyezni hogy ez nekem nem számít, tetszik hogy jó, hogy valamit képvisel és elmond arról amit csinálok. A negyedik albumot nem azért adom ki mert muszáj, hanem azért mert rajongok érte. Érdekel az új anyagok továbbadása, mert egy nyugtalan szamár vagyok, ahogy Argentínában mondanák. Nagyon tetszik, a munkám áldás.Amikor nagyon fiatal voltam apám azt mondta nekem a legtöbb ember azt dolgozza amit tud.
- Valamikor ezelőtt azt mondtad hogy az egész életedet ennek akartad szentelni a zene vonatkozásában, de egyértelmű hogy a színészkedés párhuzamosan folytatódik, ugye?
- Természetesen a színészi utam mindig nagyon őszinte volt. Mindig szerencsés voltam, hogy kaptam egy forgatókönyvet, egy javaslatot színészkedésre, de ha nem éreztem, ha nem olyan volt amit akartam akkor átadtam a lehetőséget, és belefogtam egy másik tevékenységbe, a zenébe. A zene sok ideig tart. Egy éve vagyok együtt ezzel a sorozattal, de általában egy fikció vagy egy film pár hónap. A zene viszont mindennapos. Mindig az volt a választásom, hogy a zenét jobban ölelelem mint a színészkedést, de amikor érkezett ez a lehetőség , hogy megcsinálhatom a Sky Rojo-t , ami egy nagyszerű javaslat volt a Netflix Spain részéről nagyszerű lehetőségnek éreztem. Lehetőségem van, hogy főszereplő legyek itt Spanyolországban, olyan színészekkel akiket csodálok, olyan filmélményekkel ami itt van, . Képzeljétek mindkét tevékenységet nagyon magamhoz ölelem és szerencsésnek érzem magam.
- Milyen a munka Álex Pina-val?
- Lenyűgöző látni mennyire világos minden. Úgy képzelem, hogy amikor valaki egy ilyen nagy világsikert ér el, akkor gyakran kell még egy olyat csinálnia...Azt hiszem tele leszel kérdésekkel. De ezek az emberek teljes gázzal járnak, ahogy itt Spanyolországban mondják. Alex és csapatának tökéletességének szintje óriási. Hatalmas gyártási szint. Nagyon elkötelezett a sorozat, sok akcióval bír. A karakterek nagyon élénkek és erősek. Nagyon sok energiát igényel, de ha Alex Pina úgy érzi hogy nem sikerült elérni amit várt, akkor mindent visszaállítanak és ez nem csak azzal a kérdéssel függ össze, hogy a Netflix felfogadott téged és pénzt adott hanem a művészi kérdéssel is. Sokat tanulok arról, hogy működnek itt a dolgok, hogy működik Alex Pina. Egyik sorozatában sem volt ez nyilvánvaló és azt hiszem ez lesz a Sky Rojo-val is. Sorozataival ikonikus dolgokat ér el.
- Már láttál valamit a sorozatból?
- Nem láttam a teljes eredményt, de amit láttam az nem hasonlít egyetlen sorozatra sem és sok személyiség kell ahhoz, hogy valami ilyesmit elérjünk. Bármelyik alkotónak ez a fő célja, de nem mindenki éri el. Alex-nek és a Vancouver-nek van egy ilyene és a Netflix örül, hogy ezt elmondhatja. Világszerte piacra dobják. Képzeljétek el mit jelent ez. Ez egy óriási lehetőség a számomra. Nagyon hálás vagyok.
- Ez egy olyan szerep és téma, amellyel korábban még nem foglalkoztál.
- Ahogy mondod. Három emberkereskedelemben szenvedő lányról van szó, akik megszöknek a futtatójuk elől. Ez egy olyan sorozat, amely kikerül az univerzumba, ahová nem minden kerül ki. Ez a sorozat nem egy dokumentumfilm a nőkereskedelemről, de beszél róla.Akcióval, és totális szórakoztatással rendelkezik: minden aminek meg kell történnie megtörténik, , és ez egy nagyszerű alkotás, de igazából valami valósról beszél, amelyet általában elhallgatnak, amivel kevesen akarnak besározódni, hogy beszéljenek erről a témáról. Az emberkereskedelem nem csak a szórakozóhelyeken belül történik. Amikor megyünk az utcán állandóan titkos helyek plakátjait láthatjuk, és senki sem tesz ellene valami sokat. Van aki hirtelen nem tér haza, bezárják, ellopják az útlevelüket. Lányok, akiket azzal tévesztenek meg, hogy elhiszik, hogy kapnak munkát...Ezer történet és érdekes dolog van a sorozatban, ami nem tekinthető csak víziónak. Minden oldala nyitva áll: a strici, a megtévesztve érkezett személyek, olyan emberek akik a prostitúcióban dolgoznak, de nem érzik magukat szabadnak. Karaktereink különböző dolgok miatt szenvednek a sorozat előrehaladtával. Nagyon érdekes, sokkolni fogja az embereket.
A Libra záró dala egyfajta bónusz, ajándék, amely nem áll messze az album hangzásától és produkciós ötletétől. Una esquina en Madrid a címe, és a különlegessége, hogy együtt készítette egy másik argentinnal , aki tudja hogyan kell élni a nappalt és a hosszú éjszakákat a spanyol fővárosban: Fito Páez. "Csodálatos volt, mit mondhatnék.Itt voltam a madridi lakásban, kissé nosztalgiázva annak az évnek a kezdetétől amikor 29 éves lettem, majdnem 30. Ez egy csodálatos pillanat az életben, de erős annak, aki 10 éves kora óta dolgozik. Basszus! Nézzétek meg az összes vizet, amely áthaladt a híd alatt. Nagyon természetes módon kezdtem el írni a dalt a pici erkélyemen, szószerint Madrid egyik sarkában és másnap azt kapcsoltam hozzá amikor Fito meghívott énekelni és felvételt készíteni az albumára. Már beszélgettünk az alkotói folyamatomról, küldtem neki a dalokat, ő meghallgatta és kommentálta őket. Ha valaki olyan csodálatos mint Fito az minden oldalról táplál, az ajándék. Nagyon félénken küldtem el neki ezt a dalszöveget, és másnap videóval válaszolt amelyen a zongoránál ült és a dallamokat kereste. Azonnal sírni kezdtem. 'Megcsinálom veled, imádom amit írtál.', mondta nekem a maga stílusában. Azonnal elkezdtünk dolgozni Diego Olivero-val, a producerével. A hangomat egy madridi stúdióban vettük fel, távolról dolgoztunk, és így készült ez a dal, ami számomra a hab a tortán, ezért zárja le a Libra-t. Nem csak azért mert számomra rendkívül különleges, hanem azért is mert ez a dal jól megalapoz valami mást. Nagyszerű bezárás és kiváltság, hogy Fito-val van."
- Úgy hangzik mint a 80-as évek himnusza...
- Ezek voltak Fito szavai: 'Ennek a te himnuszodnak kell lennie.', mondta nekem, és aztán elkezdtük készíteni. Az egész folyamat hihetetlen volt, a vele folytatott beszélgetések, annak megértése hogyan viszonyul a zenéhez, tanulva abból amit mesélt nekem a zenémről, arról ahogy írok, ahogy csinálom, amit csinálok. És amikor meghallgatom a dalt valami nagyon erős dolog történik velem.
- Naponta érkeznek hírek a világjárvány második hullámáról Európából. Hogy vagy?
- Ezt mostanáig soha nem mondtam el, és nem tűnt nekem sem úgy hogy minden információval rendelkezem. Elkaptam a Covid-ot itt Spanyolországban. Panaszkodik nem tudok, vannak akik életüket vesztik és mások, akik nagyon rosszul érzik magukat. Nekem nyilvánvaló tüneteim voltak, amelyek azt jelezték, hogy elkaptam. Két hétre állt le a forgatás. Nyilvánvalóan minden kollégámat tesztelniük kellett. Egészségügyi nyomkövetésem volt, amíg negatív eredményt nem kaptam, és visszatérhettem a forgatáshoz , így sok mindent nem tudok felidézni, mert vannak emberek akik életüket vesztik, mondják hogy ők már átélték és ez az én lelkiismeretemet is helyre tette. Nyilvánvalónak tűnik de nem az: még mindig nehéz felismernünk, hogy ez az őrület közeledik felénk, és azért jött, hogy mindannyiunkat egyformán felpofozzon, mert nem tesz különbséget. Olyan helyre visz minket, hogy tisztába legyünk azzal, hogy én bármennyire szerencsés is vagyok mert van orvosi szolgálatom és a lehető legkevesebb rossz időm van tudom, hogyha a kórházakban elfogy a hely egy orvosnak kell döntenie , hogy kiket gyógyítanak és ez egy társadalmi dráma, egy horror, mert itt arról beszélünk kinek van nagyobb értéke, nagyobb befolyása mint másnak. Ez egy újabb dráma a vírus felett. Beszélek róla a fiatal barátaimmal, mindannyian hiányoznak. Van egy öt hónapos unokaöcsém akit nem ismerek, és vannak emberek akik drámai módon élnek. Nagy tisztelettel élem meg, vigyázok magamra, próbálom azt tenni amit mondanak nekünk, mert ugyanakkor mindannyian tanulunk. És különösen Spanyolországban úgy tűnik ismét márciusban vagyunk.
- Hogy éled ezt meg?
- Nagy csalódással. A visszaesés érzése elkerülhetetlen. Érezni az utcán, a munkahelyen, a barátokkal. Nagyon sötét energia van. Szerencsés vagyok, hogy a művészetnek szentelem magam és ez elvonja a figyelmemet, ráadásul sok kollégámmal ellentétben szerencsés vagyok, hogy továbbra is dolgozhatok. A forgatás minden gondossággal és protokollal folytatódik. Nagyon hálásnak kell lenni, mert a világ megáll. Színészek, zenészek, az egész argentin csapatom, a testvéreim sem dolgoznak. Igyekszem az embereimnek, a hozzám közel állóknak segíteni, amennyire csak tudok. Társadalmi kérdés annak tudatosítása ami történik. Nehéz felismerni, hogy ez a valóság, hiszen úgy néz ki mint egy film a világ végén. De ez nem a világ vége. Előre kell menni, próbálkozni kell, hogy a pofon a lehető legkevésbé fájjon. Nincs más választásunk, ezen nincs mit vitázni.
A zárás előtt van még idő valami másra, hogy kivizsgáljuk szerelmi életét miután bejelentette szakítását Santiago Mocorrea-val. "Nagyon furcsa tweet-et kiposztolni, hogy tisztázzam ezt. Úgy gondolom van egy intimitásom és gondozott magánéletem, ami az enyém, nem adom el mert az enyém. Ritkán jelentek be valami ilyesmi személyes dolgot, de tekintettel azokra a körülményekre , hogy tudjuk hogyan működnek a hírek a Santi-val való négy éves kapcsolat tiszteletére, hogy minden több mint jó volt közöttünk, és a sok szeretet miatt tettem ezt. Be akartam jelenteni az információt és próbáltam minél hitelesebb lenni. Ez olyasmi volt amit nyilvánvaló okból sokáig főztünk. Spanyolországi munkámat a Covid meghosszabbította, a sorozatnak még hosszú utat kell megtennie, mert két évadot forgatunk együtt, és a dinamikánk logikája vezetett minket ehhez a döntéshez. Sokat dolgozik, és én is. Szeretettel hozott döntés, még akkor is ha őrültségnek tűnik. Nagyon jól fejeztük be és szuper kapcsolatban vagyunk."